Onderwijs met Impact
Op dit moment werken we aan twee onderwijsprogramma’s met impact.
1. Programma Klimaatmakers: “Ons Klimaatbestendige Stadsdeel”
In dit onderwijsprogramma ontwerpen 78 brugklas MAVO scholieren van de Johan de Witt Scholengroep hun klimaatbestendige stadsdeel. Dit mes snijdt aan twee kanten:
- De scholieren gaan onderzoekend en ontwerpend leren: op een planmatige manier problemen oplossen of antwoorden vinden op vragen over de invloed van klimaatverandering +luchtvervuiling op je eigen omgeving.
- Dit genereert voor het stadsdeel nieuwe ideeën vanuit de buurt voor een klimaatbestendige toekomst. Deze ideeën worden tijdens de eindpresentaties direct ingebracht bij de gemeente en/of projectontwikkelaars.
Het programma ‘ons klimaatbestendig stadsdeel’ geeft scholieren tools om op een actieve en creatieve manier aan de slag te gaan met hun eigen leefomgeving. De scholieren gaan de slag met het klimaat in de eigen stad en hoe dit niet overal en voor iedereen gelijk is. Samen werken we aan projecten die ervoor moeten zorgen dat de stad voor ons allemaal aantrekkelijk blijft als het klimaat nog verder verandert. Ook is er aandacht voor het inbrengen van eigen ideeën bij stedenbouwers en politici van de stad. Dit project gaat daarmee in op fysieke, sociale en politieke processen van de eigen leefomgeving. Dit doen we niet door theorielessen maar door er (vooral) buiten mee aan de slag te gaan.
Uitkomsten van de lesreeksen van begin 2024:
- Drie brugklassen hebben in groepjes van 2-4 voor de wijk rond de school (Transvaal/Schilderswijk
Noord) plekken in beeld gebracht waar zij graag verbetering in de leefomgeving zien, vanuit hun
eigen ervaring. - Die plekken hebben ze vergeleken met hittekaarten, wateroverlastkaarten en luchtkwaliteitskaarten
om koppelkansen te vinden. - Ze hebben per groep 1 plek uitgekozen waar ze nader onderzoek hebben gedaan. Hier hebben ze
een filmpje gemaakt over het probleem (vanuit gebruikers- en vanuit klimaatperspectief) van deze
plek + een ontwerpvraag om deze te verbeteren. - De gemeente Den Haag zoekt naar koppelkansen met eigen projecten, welke worden
teruggekoppeld aan de leerlingen. Dit kan als input dienen voor de tweede lessenreeks, het ontwerp.
De filmpjes zijn verzameld op een platform: Klimaatmakers: Pioniers van Duurzaamheid (padlet.com)
Het is de bedoeling dat de scholieren in de tweede (nog te ontwikkelen) lesreeks gaan werken aan klimaatadaptieve ontwerpen voor de door hen gekozen plekken waarvoor ook de gemeente mogelijkheden ziet. In het programma experimenteren ze met hun eigen omgeving en komen ze al onderzoekend tot een ontwerp. In het proces reflecteren ze op hoe hun omgeving en het klimaat waarin ze leven veranderen. En belangrijker nog: ze nemen zelf een geïnformeerde rol in het vormgeven van hun wereld.
Globale doelen van het lesprogramma ‘Ons klimaatbestendige stadsdeel’
- Betrekken van scholieren en hun buurt bij het verbeelden, ontwerpen en realiseren van een klimaatbestendige wijk
- Leerlingen begrijpen de invloed van klimaatverandering +luchtvervuiling op omgeving.
- Leerlingen leren onderzoeken en ontwerpen (thema leefklimaat)
Klimaatmakers Den Haag werkt aan dit project in samenwerking met Archiklas en de Johan de Witt Scholengroep. Het project wordt ondersteund door Duurzaam Den Haag en Klimaatkrachtig Delfland. We willen dit project in samenwerking met Archiklas verder ontwikkelen voor onderbouw KADER, MAVO, HAVO, VWO. Vanaf 2024-2025 willen we ook met andere middelbare scholen aan de slag. Voor meer info mail svp naar hermensmit@hotmail.com.
2. Fotografie Programma – Verbeeldingen van een duurzame toekomst van leven met water
Fotografie speelt een belangrijke rol in vele facetten van het leven, zoals communicatie, documentatie,
wetenschap en expressie. Ook scholieren zijn op hun telefoons druk met fotografie. In dit programma over fotografie en visuele cultuur gaan scholieren aan de slag met het ‘lezen’ van beelden over het leven met water in Den Haag.
Ze reflecteren op de beelden en spelen in op de betekenissen van beelden die ze tegenkomen, maken of delen. De studie van fotografie en visuele vaardigheden in dit programma bereid jonge mensen voor op een actieve en creatieve rol in de wereld. Door een fotoproject over verbeeldingen van een klimaatbestendig kustleven leren ze over het kijken naar, en daarmee het vorm geven van, hun
wereld.
In de eerste helft van 2024 werkten 4 Havo/vwo scholieren met professionele fotografen aan nieuwe
verbeeldingen van een Klimaatbestendig Den Haag. Samen maakten ze een fotoexpositie met een visionair verhaal van de nieuwe generatie over een toekomstbestendig Den Haag. Op 28 maart waren de kunstwerken te zien in Art Gallery The Balcony aan de Nieuwe Molstraat 14.
Dit project van het Klimaatmakers wordt uitgevoerd door Thomas Bragdon, Mariça Kolcheva en scholieren van de Kunstcampus (bovenbouw middelbare school) van de Johan de Witt Scholengroep. Het project wordt ondersteund door Duurzaam Den Haag en Klimaatkrachtig Delfland.